top of page
Car Dashboard

BLOG

AUTOKODOVI

Kako da smanjiš led na šoferšajbni zimi (praktični vodič + brzi trikovi)


led na šoferšajbni zimi

1) Prevencija – najbolji “lek” protiv leda


a) Zaštitna navlaka za vetrobran (spolja)

  • Najefikasnije i najjednostavnije rešenje. Postavi uveče, skini ujutro – led ostaje na navlaci, staklo je čisto.

  • Ako nemaš navlaku, poslužiće i deblja folija/tkanina, ali izbegavaj materijale koji upijaju vlagu.

b) Prava zimska tečnost za pranje stakala

  • Koristi -20°C ili nižu, provera na etiketi. Letnja tečnost se ledi u crevima i na diznama – rezultat je još više leda.

  • Uvek ispumpaj staru tečnost (par dužih prskanja) da bi nova stigla do dizni.

c) Ventilacija & sušenje kabine posle vožnje

  • Vlaga iz kabine zaleđuje iznutra. Pred kraj vožnje uključi AC + toplo par minuta da izvučeš vlagu iz vazduha, zatim pre izbora parkinga na kratko prozrači (spusti prozore 10–15 sek).

  • Drži gumene patosnice suvim i ne ostavljaj mokre krpe u kabini.

d) Parkiranje i položaj

  • Ako može, parkiraj licem ka istoku da jutarnje sunce pomogne.

  • Zaklonjena mesta (pored zida/živice) umanjuju “otvoreno” smrzavanje vetrom.

e) Silika gel / odvlaživač u kabini (po želji)

  • Male kese sa silika gelom ili auto-odvlaživač smanjuju vlagu preko noći i time zaleđivanje iznutra.


2) Brzo i bezbedno uklanjanje leda ujutru


a) Pravilna procedura odmagljivanja (defrost)

  1. Upali motor i uključi odmagljivanje vetrobrana (defrost), AC ON, zadato toplo.

  2. Uključi recirkulaciju OFF – želiš suv spoljašnji vazduh.

  3. Sačekaj 1–2 minuta da toplo-suvo krene da topi led iznutra.

b) Sprej za odleđivanje (de-icer)

  • Poprskaj tanko preko leda, sačekaj ~30 sekundi i strugalica ide mnogo lakše.

  • Ako nemaš sprej: 70% izopropil alkohol + 30% voda (u sprej bočici). Ne škodi staklu niti gumama brisača.

c) Strugalica – pravilan zahvat

  • Uvek koristi plastičnu strugalicu, ne metalne predmete.

  • Radi od ivica ka sredini, bez prevelikog pritiska.

  • Brisače podigni pre čišćenja da ne trljaš led gumom.

d) Nikada nemoj…

  • Vruću vodu na hladno staklo – rizik mikropukotina/termalnog šoka.

  • Liti čist etanol/benzin/so – oštećuje gume i lak.

  • Uključiti brisače preko zaleđenog stakla – kida gumu i pregoreva motorčić.


ree

3) Održavanje koje smanjuje stvaranje leda


  • Gume brisača: menjaj na 12–18 meseci. Istrošena guma ostavlja film vode koji se ledi.

  • Dizne za prskanje: očisti iglicom, proveri protok nakon sipanja zimske tečnosti.

  • Filter kabine: zapušen filter ne dozvoljava dobar protok suvog vazduha – magli se iznutra.

  • Zaptivke vrata i gepeka: premaži glicerinom/silikonskim sprejem da se ne zalepe.

  • Akumulator: slab napon = slabo duvanje/grejanje stakala; proveri punjenje pre zime.


4) Brzi “cheat-sheet” za ledena jutra


  • Uveče: navlaka + zimska tečnost + prozrači kabinu.

  • Ujutro: defrost + AC, sprej za odleđivanje, strugalica (bez brisača).

  • Tokom zime: suve patosnice, redovno čišćenje unutrašnje strane stakla (masnoća = kondenz).


Česta pitanja:

Da li karton preko vetrobrana pomaže? Bolje tekstilna/namenska navlaka. Karton se natopi, mrvi i može ogrebati staklo.

Mogu li ostaviti brisače podignute preko noći? Može, smanjuje zalepljenost gume. Ali na vetru mogu da udaraju o staklo – ako si na otvorenom, bolje navlaka.

Da li grejači vetrobrana rešavaju sve? Pomažu (posebno na Focus/Mondeo i sl.), ali i dalje je važna zimska tečnost i suva kabina.

Da li je mešavina voda+sirće dobra? Ne preporučuje se: neprijatan miris, može reagovati sa gumama i voskom na laku. Koristi IPA rastvor ili komercijalni de-icer.

bottom of page