Bobine paljenja: uloga, najčešći simptomi kvara, OBD šifre i na kojim modelima se najčešće dešava
- autokodovi
- Nov 13
- 3 min read
Bobina (ignition coil) pretvara 12 V u visoki napon za varnicu svećice. Kada oslabi ili otkaže, javljaju se trzaji, gubitak snage, miris nesagorelog goriva i greške poput P0300–P030x ili P0351–P0358. U nastavku su uloga bobine, tipični simptomi, OBD kodovi, brze provere i primeri vozila na kojima se kvar često viđa u praksi.

1) Šta tačno radi bobina i koje vrste postoje
Uloga: pretvara 12 V u desetine hiljada volti da bi preskočila varnica na svećici i zapalila smešu.
Vrste u automobilima:
Coil-on-plug (pencil) – svaka svećica ima svoju bobinu (moderni benzinski motori).
Blok bobina (DIS coil pack) – jedna “kocka” napaja 2–4 cilindra (wasted spark sistemi).
Daljinska bobina + kablovi – stariji sistemi sa razvodnikom (retko kod novijih).
Toplota, vibracije, vlaga i pogrešan zazor svećica najčešći su neprijatelji bobina.
2) Simptomi kvara bobine (u vožnji)
Trzaji / neravnomeran rad, posebno pri ubrzanju ili pod opterećenjem.
Gubitak snage, “rupu” u snazi, povećana potrošnja.
Miris nesagorelog goriva, crni trag na izduvu.
Teže paljenje, naročito po kiši/visokoj vlazi.
Check Engine sa misfire kodovima.
3) Tipične OBD šifre za bobine i misfire
P0300–P030X – nasumični/povezani misfire ili specifični cilindar (npr. P0302 = cilindar 2).
P0351–P0358 – primarni/sekundarni krug bobine (cilindri 1–8; kod 3-cil/5-cil varira opseg).
P0363 – detektovano nesagorevanje, injektor isključen (zaštita katalizatora) – javlja se kod nekih ECU-a.
Prateće šifre: bogata/siromašna smeša (P0171/P0172), MAF/MAP odstupanja (P0101…) – često posledica misfire-a ili zajedničkog uzroka.
4) Brza dijagnostika – kako potvrditi da je baš bobina
A) “Swap test” (najpraktičnije kod coil-on-plug):
Pročitaj kodove i vidi koji cilindar “puca” (npr. P0303).
Zameni bobinu između cilindara (3 ↔ 1) i resetuj greške.
Ako se greška preseli (P0301), bobina je osumnjičena.
B) Vizuelno i osnovne provere:
Ulje/voda u bunarima svećica (dihtung poklopca ventila!) – vlaga ubija bobinu.
Naprsline na telu bobine, tragovi varničenja (karbonske staze).
Konektor i mase – korozija, labavi kontakti.
C) Live Data i alati:
Misfire counter po cilindru (ako aplikacija podržava).
Osnovni test “isključi cilindar” (injector cut) – ponašanje se menja na zdravim cilindrima.
Naprednije: osciloskop obrazac primarnog/sekundarnog napona (za servis).
Uvek proveri i svećice (zazor, tip, starost). Prevelik zazor opterećuje bobinu i skraćuje joj vek.
5) Česti uzroci prerane smrti bobine
Zazor svećica prevelik/pogrešne svećice, zastarele ili loš kvalitet.
Ulje ili voda u bunarima svećica (curi dihtung poklopca ventila ili poplava pri pranju motora).
Previsoka temperatura (toplotni ciklusi), loše mase.
Jeftine zamenske bobine nestabilnog kvaliteta.

6) Na kojim vozilima se kvar bobina često viđa (iz prakse)
NAPOMENA: Ovo su iskustvene liste iz radionica i foruma – učestalost zavisi od serije/dobavljača i režima vožnje.
VW/Audi/Škoda/Seat TFSI/FSI (1.8/2.0) – češće otkazuju pencil bobine; preporuka menjati u paru ili set + nove svećice.
Renault 1.4/1.6 16V (Clio/Megane/Scenic) – česti kvarovi olovkastih bobina (ranije Sagem serije).
Opel 1.6/1.8 (Astra/Zafira) – DIS coil pack zna da “probuši”, posebno uz loše svećice/ulje u bunarima.
BMW N-serija benzin (N42/N46/N52/N54) – coil-on-plug (Bosch/Delphi), kvarovi nisu retki uz veće kilometraže.
Ford Duratec/EcoBoost – coil pack/bobine osetljive na vlagu i zazor svećica (redovna zamena svećica pomaže).
Fiat/Alfa 1.4 T-Jet i FIRE – povremeno bobine stradaju uz veći zazor i toplotu.
7) Popravka i šta zameniti “u paketu”
Ako je jedan cilindar: zameni tu bobinu + svećicu (proveri i dihtung poklopca).
Ako su stare bobine (100k+ km) i više prekida: razmisli o setu bobina + komplet svećica (i eventualno kablovi na DIS/old).
Posle zamene: resetuj adaptacije/greške i odvezi kratak drive-cycle.
8) Preventiva (da bobine duže traju)
Prati interval svećica (obicno 30–60k km; iridijum/platina i duže – prema priručniku).
Drži zazor tačan (spec. proizvođača).
Ne peri motor pod pritiskom oko bobina/konektora.
Reši curenje ulja u bunare čim se pojavi.
Koristi kvalitetne delove (OE ili provereni brend).
FAQ
Da li mogu da vozim sa neispravnom bobinom? Ne preporučuje se – nesagorelo gorivo uništava katalizator, a vožnja je nesigurna.
Zamenio sam bobinu, greška se vraća – zašto? Proveri svećicu, zazor, ulje/vodu u bunaru i instalaciju. Ako je P035x, proveri napajanje/masu i signal sa ECU.
Menjati jednu ili sve? Ako je vozilo starije i bobine su iste serije/kilometraže, set je često isplativiji na duže staze (uz nove svećice).
Kratak “checklist” (5 koraka)
Očitaj kodove (P030x, P035x) + freeze-frame.
Vizuelno: ulje/voda u bunarima, naprsline, konektor.
Swap test bobine + reset kodova → da li se cilindar “seli”?
Proveri svećicu/zazor i, po potrebi, kablove/coil pack.
Zameni kvarni deo + reset adaptacija → probna vožnja.
Napomena o bezbednosti
Rad na sistemu paljenja obavlja se isključivo sa isključenim kontaktom (osim kada test procedura zahteva drugačije i uz propisne mere). Ne dodirivati konektore/bobine na uključenom motoru.


