top of page
Car Dashboard

BLOG

AUTOKODOVI

Bobine paljenja: uloga, najčešći simptomi kvara, OBD šifre i na kojim modelima se najčešće dešava

Bobina (ignition coil) pretvara 12 V u visoki napon za varnicu svećice. Kada oslabi ili otkaže, javljaju se trzaji, gubitak snage, miris nesagorelog goriva i greške poput P0300–P030x ili P0351–P0358. U nastavku su uloga bobine, tipični simptomi, OBD kodovi, brze provere i primeri vozila na kojima se kvar često viđa u praksi.


ree

1) Šta tačno radi bobina i koje vrste postoje

  • Uloga: pretvara 12 V u desetine hiljada volti da bi preskočila varnica na svećici i zapalila smešu.

  • Vrste u automobilima:

    • Coil-on-plug (pencil) – svaka svećica ima svoju bobinu (moderni benzinski motori).

    • Blok bobina (DIS coil pack) – jedna “kocka” napaja 2–4 cilindra (wasted spark sistemi).

    • Daljinska bobina + kablovi – stariji sistemi sa razvodnikom (retko kod novijih).

Toplota, vibracije, vlaga i pogrešan zazor svećica najčešći su neprijatelji bobina.

2) Simptomi kvara bobine (u vožnji)

  • Trzaji / neravnomeran rad, posebno pri ubrzanju ili pod opterećenjem.

  • Gubitak snage, “rupu” u snazi, povećana potrošnja.

  • Miris nesagorelog goriva, crni trag na izduvu.

  • Teže paljenje, naročito po kiši/visokoj vlazi.

  • Check Engine sa misfire kodovima.


3) Tipične OBD šifre za bobine i misfire

  • P0300–P030X – nasumični/povezani misfire ili specifični cilindar (npr. P0302 = cilindar 2).

  • P0351–P0358 – primarni/sekundarni krug bobine (cilindri 1–8; kod 3-cil/5-cil varira opseg).

  • P0363 – detektovano nesagorevanje, injektor isključen (zaštita katalizatora) – javlja se kod nekih ECU-a.

  • Prateće šifre: bogata/siromašna smeša (P0171/P0172), MAF/MAP odstupanja (P0101…) – često posledica misfire-a ili zajedničkog uzroka.


4) Brza dijagnostika – kako potvrditi da je baš bobina

A) “Swap test” (najpraktičnije kod coil-on-plug):

  1. Pročitaj kodove i vidi koji cilindar “puca” (npr. P0303).

  2. Zameni bobinu između cilindara (3 ↔ 1) i resetuj greške.

  3. Ako se greška preseli (P0301), bobina je osumnjičena.

B) Vizuelno i osnovne provere:

  • Ulje/voda u bunarima svećica (dihtung poklopca ventila!) – vlaga ubija bobinu.

  • Naprsline na telu bobine, tragovi varničenja (karbonske staze).

  • Konektor i mase – korozija, labavi kontakti.

C) Live Data i alati:

  • Misfire counter po cilindru (ako aplikacija podržava).

  • Osnovni test “isključi cilindar” (injector cut) – ponašanje se menja na zdravim cilindrima.

  • Naprednije: osciloskop obrazac primarnog/sekundarnog napona (za servis).

Uvek proveri i svećice (zazor, tip, starost). Prevelik zazor opterećuje bobinu i skraćuje joj vek.

5) Česti uzroci prerane smrti bobine

  • Zazor svećica prevelik/pogrešne svećice, zastarele ili loš kvalitet.

  • Ulje ili voda u bunarima svećica (curi dihtung poklopca ventila ili poplava pri pranju motora).

  • Previsoka temperatura (toplotni ciklusi), loše mase.

  • Jeftine zamenske bobine nestabilnog kvaliteta.

ree

6) Na kojim vozilima se kvar bobina često viđa (iz prakse)

NAPOMENA: Ovo su iskustvene liste iz radionica i foruma – učestalost zavisi od serije/dobavljača i režima vožnje.
  • VW/Audi/Škoda/Seat TFSI/FSI (1.8/2.0) – češće otkazuju pencil bobine; preporuka menjati u paru ili set + nove svećice.

  • Renault 1.4/1.6 16V (Clio/Megane/Scenic) – česti kvarovi olovkastih bobina (ranije Sagem serije).

  • Opel 1.6/1.8 (Astra/Zafira) – DIS coil pack zna da “probuši”, posebno uz loše svećice/ulje u bunarima.

  • BMW N-serija benzin (N42/N46/N52/N54) – coil-on-plug (Bosch/Delphi), kvarovi nisu retki uz veće kilometraže.

  • Ford Duratec/EcoBoost – coil pack/bobine osetljive na vlagu i zazor svećica (redovna zamena svećica pomaže).

  • Fiat/Alfa 1.4 T-Jet i FIRE – povremeno bobine stradaju uz veći zazor i toplotu.


7) Popravka i šta zameniti “u paketu”

  • Ako je jedan cilindar: zameni tu bobinu + svećicu (proveri i dihtung poklopca).

  • Ako su stare bobine (100k+ km) i više prekida: razmisli o setu bobina + komplet svećica (i eventualno kablovi na DIS/old).

  • Posle zamene: resetuj adaptacije/greške i odvezi kratak drive-cycle.


8) Preventiva (da bobine duže traju)

  • Prati interval svećica (obicno 30–60k km; iridijum/platina i duže – prema priručniku).

  • Drži zazor tačan (spec. proizvođača).

  • Ne peri motor pod pritiskom oko bobina/konektora.

  • Reši curenje ulja u bunare čim se pojavi.

  • Koristi kvalitetne delove (OE ili provereni brend).


FAQ

Da li mogu da vozim sa neispravnom bobinom? Ne preporučuje se – nesagorelo gorivo uništava katalizator, a vožnja je nesigurna.

Zamenio sam bobinu, greška se vraća – zašto? Proveri svećicu, zazor, ulje/vodu u bunaru i instalaciju. Ako je P035x, proveri napajanje/masu i signal sa ECU.

Menjati jednu ili sve? Ako je vozilo starije i bobine su iste serije/kilometraže, set je često isplativiji na duže staze (uz nove svećice).


Kratak “checklist” (5 koraka)

  1. Očitaj kodove (P030x, P035x) + freeze-frame.

  2. Vizuelno: ulje/voda u bunarima, naprsline, konektor.

  3. Swap test bobine + reset kodova → da li se cilindar “seli”?

  4. Proveri svećicu/zazor i, po potrebi, kablove/coil pack.

  5. Zameni kvarni deo + reset adaptacija → probna vožnja.


Napomena o bezbednosti

Rad na sistemu paljenja obavlja se isključivo sa isključenim kontaktom (osim kada test procedura zahteva drugačije i uz propisne mere). Ne dodirivati konektore/bobine na uključenom motoru.

bottom of page